29 Aralık 2012 Cumartesi

Yoğurt, Kaymak


Güzel bir sütle yapılan ev yapımı yoğurdun tadını unutmuşuz. Uzun yıllar yoğun çalışma  ve şehir hayatında sütçüyü  ve sütü bulmak, bulsak bile yapmak zor gelmişti açıkçası. Canım oğlumun bebekliğinde yapıyordum, sonra hep hazır kullandık. Aslında yoğurdu yapmak değil, sütü bulmak zordu çalışırken benim için.
Pastörize sütten de olmuyor malumunuz.
Hemen hemen her gün, hayatımıza giren tükettiğimiz yiyecekler ile ilgili olumsuzlukları tüm yayın organlarından yaşamımıza aldıkça ne yapacağımızı da şaşırmadık değil.  Hal böyle olunca arayışlarımı arttırdım.
Bu konuda bana yardımcı olan sevgili arkadaşım Yasemin'e teşekkür ediyorum. Sayesinde uzun yıllardan sonra gerçek süt ve yoğurt ile karşılaştık ve sütün üzerinde oluşan kaymakla.




Yoğurdu  hemen hemen herkesin bildiği usul yapıyorum. Borcam kullanıyorum ve ağzını kapatmıyorum. Mayalanma sırasında üzerine önce bir temiz tülbent seriyorum sonra üzerini sarıp sarmalıyorum. Maya olarak daha önce yaptığım yoğurdu ve probiyotik yoğurt Activia'yı kullanıyorum. Geceden yaparsam da sabaha kadar mayalanıyor. ( Yani ortalama 8 saat bekletiyorum.)
3 lt süt için 1 kutu Aktivia yoğurt, 4 çorba kaşığı daha önceden yaptığım yoğurt ve 1 tatlı kaşığı şekeri bir kase içine alıyorum. Ilınmış olan sütten bir bir kepçe kadar bu mayanın içine alıyor ve karıştırıyorum. Koyu bir ayran kıvamı oluşturuyorum. Borcamlara aldığım sütün mayalanma ısısı, parmağınızı soktuğunuzda 10 saniye yanmadan tutabileceğiniz sıcaklıkta olmadır.Ayran kıvamındaki mayayı kaplara göre eşit oranda paylaştırıyorum. Üzerinde oluşan kaymağı da zedelememek için kenardan kaşıkla mayayı sütün içine bırakıp, kaymağı dağıtmadan iç kısımda dairesel hareketler ile karışmasını sağlıyorum.
Mayalanma tamamlandıktan sonra dolaba alıyor ve kullanmadan önce min 3 saat de buzdolabında bekletiyorum.

Yaptığım yoğurtlar bazı zamanlar sulu olabiliyor. O zaman da yaptığım yoğurdu bir tülbentin içine koyup süzme yoğurt yapıyorum. Ev halkı bunu daha çok seviyor açıkçası...

Afiyet, bal , şeker olsun!






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BlogOkulu Gadgets